Η αναζήτηση του κατάλληλου θεραπευτή ίσως βιώνεται από πολλούς ως στρεσογόνα και χρονοβόρα διαδικασία. Οι περισσότεροι όταν βρίσκονται σε αναζήτηση θεραπείας φαντάζονται ποια χαρακτηριστικά θα έχει ο άνθρωπος που θα είναι απέναντί τους και που θα τους ζητά να ξεδιπλώνουν εσώτερα κομμάτια τους κατά τις συνεδρίες. Ακριβώς επειδή ένας θεραπευτής δεν είναι απαραίτητα κατάλληλος για όλους και δεν ταιριάζει σε όλους τους ενδιαφερόμενους, η παρακάτω λίστα περιέχει κάποιους σημαντικούς αντικειμενικούς παράγοντες χρήσιμους για οποιονδήποτε βρίσκεται σε αναζήτηση του θεραπευτή του.

  • Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που θέλεις να έχει ο θεραπευτής σου;

Πολλοί άνθρωποι θα προτιμούσαν να διαλέξουν έναν θεραπευτή με τον οποίο νιώθουν άνετα γιατί είναι παρόμοιος με εκείνους, από άποψη κουλτούρας και καταβολών. Για παράδειγμα, μία γυναίκα μπορεί να αισθάνεται πιο άνετα να ανοιχτεί σε μια γυναίκα θεραπεύτρια, μπορεί να νιώθει εξ’ορισμού μεγαλύτερη οικειότητα, εγγύτητα και η διαδικασία της θεραπείας να φαντάζει για εκείνη λιγότερο δύσκολη.

  • Τι είδους τυπικά προσόντα έχει ο θεραπευτής σου και πόσα χρόνια εμπειρίας έχει;

Οι θεραπευτές συνήθως σπουδάζουν και εκπαιδεύονται αρκετά προτού αναλάβουν κάποιον θεραπευόμενο. Έχουν κάποιον μεταπτυχιακό τίτλο; Έχουν διδακτορικό; Πού έχουν δουλέψει στο παρελθόν; Κάθε θεραπευόμενος έχει δικαίωμα να γνωρίζει τα προσόντα του θεραπευτή του. Πολλές φορές, ίσως από ένστικτο, κάποιοι αναζητούν και προτιμούν να ξεκινήσουν θεραπεία με  έναν έμπειρο θεραπευτή, με τη σκέψη οτι έχει αντιμετωπίσει πολλά περιστατικά. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει οτι ο έμπειρος υπερέχει του νεότερου. Μαζί με έναν νεότερο θεραπευτή, ο θεραπευόμενος μπορεί να νιώσει ευκολότερα οτι μπορεί να ανοιχτεί και να εκφραστεί συναισθηματικά.

  • Τι είδους θεραπευτική μέθοδο ακολουθούν;

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές μέθοδοι θεραπείας. Γνωσιακή-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία, Ψυχοδυναμική Ψυχοθεραπεία, Συστημική Ψυχοθεραπεία, Προσωποκεντρική Ψυχοθεραπεία, Συνθετική Ψυχοθεραπεία, κ.α.  Αν δε γνωρίζετε με ποιο κριτήριο να επιλέξετε, εμπιστευτείτε το θεραπευτή σας σε μια πρώτη συνάντηση μαζί του. Ως επαγγελματιας, είναι σε θέση να αξιολογήσει κατά πόσο μπορεί να σας αναλάβει με γνώμονα το δικό σας κέρδος από τη θεραπευτική διαδικασία.  

  • Είναι συμβατοί σε οικονομικό επίπεδο με εσένα;

Γνωρίζουμε οτι η θεραπεία δεν είναι φθηνή. Μπορεί να είναι πολύτιμη επένδυση που σου αλλάζει τη ζωή, αλλά σίγουρα κανείς μας δεν μπορεί να διαθέτει μεγάλο ποσοστό του εισοδήματός του για το θεραπευτή του. Η online θεραπεία είναι λιγότερο ακριβή από την θεραπεία στο γραφείο του θεραπευτή, αλλά πριν ξεκινήσεις νιώσε σίγουρος οτι η online θεραπεία ανταποκρίνεται στις ανάγκες σου, και ότι η θεραπεία μέσω βίντεο και chats σε κάνει να νιώθεις άνετα.

  • Η διάδραση με τον θεραπευτή είναι καλή;

Νιώθεις οτι η διάδραση με τον θεραπευτή είναι καλή; Νιώθεις οτι συζητάτε σε βάθος και οτι οι συζητήσεις σας κυλούν ικανοποιητικά; Αυτό είναι κάτι που ενδεχομένως δεν θα έρθει από την αρχή. Μπορεί να χρειαστούν μερικές συνεδρίες για να υπάρξει “χημεία” ή ακόμα και για να συνειδητοποιήσεις οτι δεν ταιριάζετε με τον θεραπευτή. Στην τελευταία περίπτωση, μην ανησυχείς μήπως προσβάλεις τον θεραπευτή με το να σταματήσεις τη θεραπεία. Η σχέση σου και η επικοινωνία σου με τον θεραπευτή σου είναι σαν οποιαδήποτε άλλη σχέση – χρειάζεται χρόνο για να εξελιχθεί.

  • Νιώθεις οτι μπορείς να πεις στον θεραπευτή σου οτιδήποτε;

Είναι πολύ σημαντικό να νιώσεις οτι εμπιστεύεσαι τον θεραπευτή σου και οτι μπορείς να του πεις οτιδήποτε. Ο θεραπευτής σου δεν πρόκειται να σε κρίνει. Είναι η δουλειά του να σε ακούει και όχι να σε κρίνει. Οι θεραπευτές έχουν ενδεχομένως ακούσει τα πάντα. Αν νιώθεις οτι δεν μπορείς να είσαι απολύτως ειλικρινής μαζί του και ανοιχτός, αυτό μπορεί να είναι σημάδι οτι δεν ταιριάζετε. Αν νομίζεις, μετά από μερικές συνεδρίες, οτι δεν μπορείς να είσαι απολύτως ειλικρινής και ανοιχτός, αυτό μπορεί να είναι σημάδι οτι χρειάζεται να αλλάξεις θεραπευτή.

  • Δίνεις αρκετό χρόνο;

Προσπάθησε να μην κρίνεις έναν θεραπευτή και το μέλλον σου μαζί του κατά τη διάρκεια και μετά την πρώτη συνεδρία. Αν δεν νιώθεις καλύτερα κατευθείαν μετά την πρώτη συνεδρία, περίμενε λίγο ακόμα. Τα αποτελέσματα της θεραπείας χρειάζονται χρόνο για να φανούν και να σε επηρεάσουν όπως περιμένεις. Αν δώσεις χρόνο στον εαυτό σου έπειτα από μερικές συνεδρίες και δεις οτι η κατάσταση δε βελτιώνεται, προσπάθησε να το εκφράσεις και να το συζητήσεις μαζί του. Αν συνεχίζεις να μην αισθάνεσαι ικανοποιημένος, σκέψου οτι ίσως χρειάζεται να αλλάξεις θεραπευτή.  

Στην πραγματικότητα, οι πρακτικές που υιοθετεί ο καθένας μας στην αναζήτηση θεραπευτή είναι εν πολλοίς υποκειμενικές. Παρ΄ολ΄αυτά ελπίζουμε να βοηθήσουμε δίνοντας κάποια παραδείγματα για το πώς θα μπορούσε να προσεγγιστεί αυτό το ερώτημα.

Εμείς σαν ομάδα ClicktoTherapy εξετάζουμε τους υποκειμενικούς παράγοντες κάθε θεραπευόμενου πριν προχωρήσουμε στην σύνδεση με τον κατάλληλο ψυχολόγο. Επειδή όμως πάντα υπάρχει και το ενδεχόμενο η επιλογή να μην είναι ιδανική, ο χρήστης μπορεί όποτε θελήσει να αλλάξει θεραπευτή.